Businessmammaer
Først kollegaer, så mødre, nå #businessmammaer og gründere.

Det er rundt seks måneder siden vi registrerte Turbo kommunikasjon, eller rettere sagt SIMA TURBO AS, i Brønnøysund. Det føles derfor på sin plass med en slags evaluering – hvordan har disse seks første måneden av gründertilværelsen vært? Skal vi oppsummerer i tre ord, har det vært seks beinharde, dritmorsomme og veldig lærerike måneder. Og det var vel omtrent slik vi så for oss at gründerlivet skulle bli, da vi satt på Bagel & Juice i Vika med hver vår lille prins i mammapermisjon. De små guttene vokste til samtidig som planene til businessmammaene utviklet seg – faktisk jobbet vi med flere ideer parallelt: Noen ble knust av Innovasjon Norge, andre av oss selv – men da vi til slutt landet på det vi er best på – og det vi liker aller best å jobbe med – da var det ingen tvil.
Planlegging
Kaffe latte og en liten notatbok med søte cupcakes på var starten av Turbo Kommunikasjon. 

La oss begynne med det negative, så blir vi ferdige med det. Til tider har det vært tøft – beintøft. Og av og til lurer vi på hvordan vi egentlig kom oss helskinnet gjennom disse månedene. De fleste nevner det økonomiske som det tyngste ved å starte for seg selv: hvordan få inn nok penger i begynnelsen? Særlig når man starter på minimum med egenkapital, slik vi gjorde. Akkurat den delen har gått over all forventning – mye takket være vår tidligere arbeidsgiver Egmont som har sendt en rekke tekst- og designjobber vår vei. Takk, Egmont! Og mye takket være at vi har vært nøkterne. Altså, vi er ikke blitt rike, men det har gått rundt – med et skrik. Og det er mer enn hva man kan forvente i en oppstartsfase. Det som har gjort oppstarten tøff for oss, er at vi har gått på to smeller i valg av samarbeidspartnere. Og det svir – for når dine samarbeidspartnere ikke leverer, så setter det ditt firma i et dårlig lys. Uansett hvor pliktoppfyllende og dyktig du selv måtte være. Og når du er et knøttlite, nystartet firma har du heller ikke så mye å slå i bordet med – eller noen særlige midler til å kjøpe deg ut av kniper med. Men det meste ser nå ut til å ha løst seg, og vi er kommer oss ut på den andre siden, mørbanka, men fortsatt i live – og mye klokere!
Kafekontor
Turbo Kommunikasjon heier på #kafékontor

Og vi har hatt det gøy. Veldig gøy. Vi har fått lov til å jobbe med det vi synes er aller morsomt: design, tekst og kommunikasjon. Og vi har fått lov til å gjøre det sammen. Det er ingen vi heller ville drevet Turbo sammen med enn hverandre – vi har erfaring og kunnskap som utfyller hverandre, vi har samme arbeidsmoral og vi har det gøy sammen. Og like viktig: Når man driver for seg selv, har man den luksusen at man kan velge hvilke kunder man har lyst til å jobbe med – og enda viktigere, hvilke man ikke har lyst til å jobbe med. Innimellom alt rælet der ute (for let’s face it, det lages mye tull), finnes det noen skatter – og det er de skattene vi ønsker å bruke tiden og kompetansen vår på. Så takk til bl.a. Hudøy, Anne Kat, Miniøya, Egmont, Puglia og Dalsgren. Og sist, men ikke minst, vi har lært MASSE. Vi har lært hva vi skal gjøre mer av og hva vi skal gjøre mindre av. Vi kan nå litt programmering, vi har oversikt over skattefrister og moms-prosenter, vi er blitt flinkere til å sette rett pris (selv om vi fortsatt har litt å lære her), vi har lært oss mer om Pinterest og Snapchat, vi har turt å undervise, vi har fått mer selvtillit. Og vi vet at dette fikser vi – dette kommer til å gå kjempebra! Så: Ville vi gjort alt om igjen? Ja, uten tvil! Vi liker å utfordre oss selv. Vi liker friheten vi har ved å drive for oss selv – friheten til å jobbe når, hvor og med hvem vi ønsker. Og vi liker bransjen – den er full av foroverlente, kunnskapsrike folk vi har masse å lære av.

#businessmammaer
/Turbojentene

Fra mammaperm til businessmammaer: de første seks månedene som gründere
Vi blir glade for deling :)

Ved å bruke denne siden aksepterer du bruk av cookies. Mer informasjon

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Ok