«Når er det best å legge ut en Facebook-post?» er et spørsmål vi ofte får i Turbo. Veldig ofte.

Hvis du googler dette vil du nok få opp sprikende svar som kanskje gjør deg mer forvirret enn du var i utgangspunktet.

Mange mener at det er best å poste tidligst mulig, noen mener det er fint å poste rett før lunsj når magen romler og man trenger et lite avbrekk, andre mener kl 14 er tipp topp av samme grunn, mens andre igjen konsekvent poster på kveldstid.

Gamle rutiner er avlegs

I en gammel notatbok med skriblerier fra et Fanbooster-foredrag jeg var på i forbindelse med Social Media Days 2014 har jeg notert at det er optimalt å poste lørdager og søndager, samt at mandager og tirsdager er en god nummer 2. Onsdag er visstnok den dårligste dagen å dele innhold på Facebook.

Fanbooster trakk i samme foredrag fram at de fleste merkevarer poster kl 06.00–16.00, mens de burde poste kl 17.00-23.00 da det er størst trafikk på Facebook i dette tidsrommet. Men, og dette er viktig, det fins ingen regel uten unntak! Og enda viktigere: Dette var i 2014. Det har skjedd mye siden den gang, både i brukermønster på Facebook, i algoritmer, publiseringsløsninger osv, osv.

Så: Når er det best å legge ut en Facebook-post i 2017?

Svaret er så enkelt at det blir vanskelig: Man må teste!

Når er målgruppen din pålogget – og i modus?

I dag er folk flest pålogget via smartere og smartere mobiltelefoner fra de våkner til de legger seg. Mange av oss sjekker sosiale medier allerede før vi har gnidd søvnen ut av øynene om morgenen, og uten å blunke scroller vi en siste gang gjennom Facebook etter at vi har kysset vår kjære god natt.

Men selv om vi er pålogget rent fysisk er det ikke alltid vi er like mottakelige for innholdet vi konsumerer på Facebook og i andre sosiale medier. Scroller du raskt gjennom feeden din mens du sitter på bussen er sjansen mindre for at du går i dybden av innholdet du scroller forbi, videoer uten tekst (fy!) er dødfødt på bussen og du har mest sannsynlig ikke tid til å pløye deg gjennom en lengre bloggpost som deles, selv om innholdet er aldri så bra.

Når man skal poste på Facebook avhenger helt av hvem du vil nå. Hvem er målgruppen din og når er det mest sannsynlig at de er i modus for å konsumere innholdet du deler? Hvis du er regnskapsfører vil målgruppen din sannsynligvis være mer mottakelige for tips om selvangivelsen i arbeidstiden, enn de er når de sitter med rumpa godt plantet i sofaen og ser på gullrekka fredag kveld. Hvis du derimot selger barneutstyr til småbarnsforeldre er fredag kveld et ypperlig tidspunkt å nå dem på.

Test for å vite når det er best å legge ut en Facebook-post!

Men for å være helt sikker må du teste. Og teste igjen. Og når du tror du har funnet svaret, er det mye mulig at du må teste på nytt. Husk at brukermønsteret vårt i sosiale medier endrer seg raskt.

Noen ganske sikre kort på når du skal poste på Facebook er det likevel. I Turbo anbefaler vi alltid kundene våre å teste, men tipser gjerne om disse tidspunktene som en god start.

Når er det best å legge ut en Facebook-post – sånn helt generelt?

  • Post når målgruppen din våkner, slik at du når dem før dagens to do-liste får fokus.
  • Post når det er sannsynlig at de tar seg en pause, f.eks kl 14.
  • Hvis målgruppen din befinner seg i Oslo eller andre steder der det er sannsynlig at de bruker offentlig kommunikasjon – post når de er på vei hjem fra jobb.
  • Post rundt kl 21, når alle dagens gjøremål er unnagjort.
Når er det best å legge ut en Facebook-post?
Vi blir glade for deling :)

Ved å bruke denne siden aksepterer du bruk av cookies. Mer informasjon

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Ok