7 tips til gode Instagram-tekster

En god og fengende caption, eller bildetekst på godt norsk, øker både tiden publikum bruker på posten din og sjansen for at de engasjerer seg. Tid og engasjement er to viktige faktorer algoritmene bruker for å avgjøre hvor mange som vil se posten din. Uten noen velvalgte ord og gjerne et par emojis blir bildet/videoen din upersonlig, og sjansen for engasjement og nye følgere blir mindre. Her er syv tips til gode Instagram-tekster.

1: Skriv kort

Teksten til bildet ditt bør være kort og relevant. Mange scroller Instagram mens de er på farten, og mister raskt interessen om du ikke kommer raskt til poenget. Et bilde sier mer enn 1000 ord, men tenk deg at bildeteksten kan forsterke bildet ditt og gi det mer dybde. Den første setningen er viktigst. Pass på å fange oppmerksomheten før man må klikke «more» for å lese mer.

Mer på hjertet? Om du bruker Instagram som mikroblogg bør du legge inn pauser i teksten, slik at lesbarheten blir bedre. Bruk mellomrom, tegn eller emojier for å dele opp teksten.

2: By litt på dere selv

La følgerne deres bli bedre kjent med bedriften og de ansatte via bilde/video og tekst. By litt på dere selv og vær gjerne personlig, men ikke privat.

Turbo-kunde Karmoie byr gjerne på seg selv.

 

3: Bruk humor

Humor er (nesten) alltid bra.

 

4: Bruk emojis

Emojis er veldig populært på Instagram og kan se både lekkert og morsomt ut ved riktig bruk. Det er delte meninger om emojis, men én ting er sikkert: De har stoppeffekt.

Vær oppmerksom på at noen emojis kan være lette å misforstå. Ta en titt på emojipedia.org for den korrekte meningen bak de ulike emojiene. (Visste du at du kan hashtagge emojis og dermed gjøre dem søkbare?)

 

5: Husk rettskrivning

Skrive- og tastefeil er unødvendig, det samme er slurving med grammatikk og tegnsetting, så les alltid over teksten din en ekstra gang før du poster. Som bedrift bør du unngå dialekt og slang, med mindre dette er et bevisst grep for å gi profilen din personlighet.

 

6: Husk CTA

Hva vil du at publikum skal gjøre når de har lest bildeteksten din? Legg til en god CTA (call-to-action) for å oppmuntre publikum til å legge igjen en kommentar, like eller sende deg en DM. Husk at økt engasjement, gir deg økt synlighet. For eksempel: «Send oss en DM om du ønsker å få tilsendt tipsene på e-post», «Dobbelklikk om du er enig» eller «Hva er ditt beste tips?». Du kan også henvise til link i bio for å drive trafikk til nettside. Og du, pass på at CTA står ut i teksten for økt mulighet til økt engasjement. Dette kan du enkelt gjøre ved å legge til en emoji før og etter CTA-en, eller du kan bruke en annen font enn standardfonten via for eksempel IGfonts.

Legge til flere linker i bio? Bruk LinkTree.

LinkTree Instagram
Bruk Linktree for å enkelt legge til flere linker i bioen din.

7: Bruk emneknagger (med måte)

Emneknagger er viktige hvis du ønsker å nå ut til flest mulig, men begrens bruken til relevante tagger – og ikke bruk de samme taggene på alt innhold dere publiserer da det vil begrense spredningen. Ved å bruke de riktige emneknaggene til bildet/videoen din er sjansen større for at innholdet blir sett og dermed øker muligheten for engasjement.

 

7 tips til gode Instagram-tekster
Vi blir glade for deling :)

Ved å bruke denne siden aksepterer du bruk av cookies. Mer informasjon

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Ok