bloggRådgivning

Hva gjør du når du mister en kunde?

Av 12. November 2018Juni 30th, 2020Ingen kommentarer

I høst feiret Turbo fem år. 5 år, juhu! En milepæl, vil jeg si. Vi har møtt på noen motbakker underveis, men stort sett har det gått veldig fint. Overraskende bra, egentlig. Du kan lese oppsummeringen vår etter 3,5 år som gründere her.

I samme periode som vi feiret femårsjubileum over kanelboller og kaffe (en-dobbel-på-lettmelk-og-en-enkel-på-havremelk-takk), mistet vi noen kunder. Ikke en, ikke to, men tre. Den ene ble kjøpt opp, hos den andre var det intern uenighet og hos den tredje sluttet kontaktpersonen vår. Tre situasjoner som egentlig ikke hadde noe med oss å gjøre, men likevel tok vi det litt personlig. Hvem ville ikke gjort det?

I psykologien snakker man om den fundamentale attribusjonsfeilen – det å undervurdere situasjonens innvirkning og å overvurdere personlige årsaker når vi skal tolke hvorfor andre gjør som de gjør. Ta for eksempel et jobbmøte der du setter deg ved siden av en som er skikkelig mutt. Du vil mest sannsynlig tenke at den personen er uhøflig (person) og ikke åpne opp for at han nettopp kranglet med kjæresten, har tannpine eller kanskje hater jobben sin (situasjon). Vi er alle hovedpersoner i våre egne liv, men er kun statister i andres – og det er fort gjort å glemme.

Så selv om vi ble dumpa på grunn av situasjon og ikke fordi noen ikke likte oss lenger, er det likevel viktig å stoppe litt opp. Er det noe vi kunne håndtert annerledes? Kunne vi sett det tidligere? Kunne vi blitt med på lasset? Helt sikkert!

Og når skaden først har skjedd, uansett om bruddet skyldes person eller situasjon eller en kombinasjon, så er det viktig med en avslutningssamtale:

  • Hva har vært bra med å jobbe med oss?
  • Hva kunne vi vært bedre på?
  • Kan du gi oss tre råd vi kan ta med videre på reisen?

For vi lærer jo ikke hvis vi hele tiden bruker selvbeskyttende mekanismer og overser våre egne feil og mangler, og bare durer på.

Brudd er lærerike – også de mindre dramatiske.

Vi blir glade for deling 🙂

Legg igjen et svar