Turbojentene gründere turbo kommunikasjon

I høst feiret Turbo fem år. 5 år, juhu! En milepæl, vil jeg si. Vi har møtt på noen motbakker underveis, men stort sett har det gått veldig fint. Overraskende bra, egentlig. Du kan lese oppsummeringen vår etter 3,5 år som gründere her.

Hva gjør du når du mister kunder?

I samme periode som vi feiret femårsjubileum med kanelboller og kaffe (en-dobbel-på-lettmelk-og-en-enkel-på-havremelk-takk), mistet vi noen kunder. Ikke en, ikke to, men tre. Den ene ble kjøpt opp, hos den andre var det intern uenighet og hos den tredje sluttet kontaktpersonen vår. Tre situasjoner som egentlig ikke hadde noe med oss å gjøre, men likevel tok vi det litt personlig. Hvem ville ikke gjort det? Vi jobber tett med kundene våre og blir veldig godt kjent med dem, så det føles nesten som å slå opp når de takker for seg. Satt på spissen. Men dere skjønner hva vi mener?

I psykologien snakker man om den fundamentale attribusjonsfeilen. Altså det å undervurdere situasjonens innvirkning og å overvurdere personlige årsaker når vi skal tolke hvorfor andre gjør som de gjør. Ta for eksempel et jobbmøte der du setter deg ved siden av en som er skikkelig mutt. Du vil mest sannsynlig tenke at den personen er uhøflig (person) og ikke åpne opp for at han nettopp kranglet med kjæresten, har tannpine eller kanskje hater jobben sin (situasjon). Vi er alle hovedpersoner i våre egne liv, men er kun statister i andres – og det er fort gjort å glemme.

Så selv om vi ble dumpa på grunn av situasjon og ikke fordi noen ikke lenger likte oss, er det likevel viktig å stoppe litt opp. Er det noe vi kunne håndtert annerledes? Kunne vi sett det tidligere? Kunne vi blitt med på lasset? Helt sikkert!

Løsningen når du mister kunder

Og når skaden først har skjedd, uansett om man mister kunder på grunn av person eller situasjon eller en kombinasjon, så er det viktig med en avslutningssamtale:

  • Hva har vært bra med å jobbe med oss?
  • Hva kunne vi vært bedre på?
  • Kan du gi oss tre råd vi kan ta med videre på reisen?

For vi lærer jo ikke hvis vi hele tiden bruker selvbeskyttende mekanismer og overser våre egne feil og mangler, og bare durer på.

Brudd er lærerike – også de mindre dramatiske.

Hva gjør du når du mister kunder?
Vi blir glade for deling :)

Ved å bruke denne siden aksepterer du bruk av cookies. Mer informasjon

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Ok