Gründing er en risikosport. Turbo er ikke det første vi gründer, men det er det største vi har gjort som gründere. Det er nå fire år siden vi tok sats, hoppet og startet Turbo Kommunikasjon. Turbo-Sim startet rett i en 100 % fast stilling høsten 2013, mens Turbo-M først gikk opp til 100 % og sa fra seg all annen inntekt, høsten 2016. Sleng inn et par mammapermisjoner, så har vi vokst i et passe tempo, i takt med at oppdragene har rullet inn. Ingen av oss er typiske risikosportutøvere, men ønsket om å styre egen hverdag og selv kunne velge hvilke kunder vi vil jobbe med, veiet tyngre enn tryggheten og forutsigbarheten ved å være ansatt i noen andres, etablerte kommunikasjonsbyrå.

Turbojentene gründere turbo kommunikasjon
Norske gründere: Turbo Kommunikasjon drives av Simone (v) og Martine (h).

Vi har ikke angret ett sekund på at vi satset. Det har vært en skikkelig berg-og-dalbane-tur og til tider beintøft (mer om det i dette blogginnlegget om vår gründerhistorie), men:

Her står vi – fire år senere – og fyller dagene utelukkende med gode prosjekter vi kan stå inne for, for bra folk.

Denne høsten har vi jobbet mye. Altfor mye. Med førti i feber og midt på natten. Men vi har også hatt det veldig gøy, og nå har vi lyst til å dele tre av høstens mange suksesshistorier med dere:

 

1) Fattighuset + Riktige Leker = juleglede

Noen oppdrag er viktigere enn andre, og noen julegaver er viktigere enn andre. Riktige Leker er Oslos eldste leketøysforretning, og det å ta sosialt ansvar har alltid ligget i kjernen av deres virksomheten. Hvert år arrangeres det et gjenbruksevent i butikken, og før sommeren samlet Riktige Leker inn pent brukte barnevogner og bæreseler til Fattighuset. Det er bra folk og vi digger å jobbe med dem.

I år hadde Ine Nordbø, som er butikk- og markedssjef i Riktige Leker, lyst til å starte en ny juletradisjon sammen med butikkens kunder. Ikke alle foreldre har råd til å kjøpe julegaver til sine barn. Dette er noe man blir litt ekstra oppmerksom på når man driver en leketøysbutikk. Derfor tok hun kontakt med Fattighuset, som hjelper noen av Oslos aller fattigste familier, og sammen kom de opp med ideen til «Fattighuset + Riktige Leker: Gi en gave, gled en familie».

Fattighuset og Riktige Leker samler inn julegaver
Fattighuset + Riktige Leker: Gi en gave, gled en familie

Turbo-hjertene våre bristet da vi hørte noen av historiene fra familiene på Fattighuset – selvfølgelig måtte vi være med på dette. Ideen hadde Riktige Leker og Fattighuset klekket ut, og så var det Turbo Kommunikasjon (gjennom vår pro-bono-del TurboGirTilbake) sin jobb å konkretisere det hele og spre det glade førjulsbudskapet.

Facebook er perfekt til slikt fordi folk er flinke til å heie frem tiltak de virkelig tror på. Eventet ble seende slik ut. Bildet er tatt inne på møterommet på kontoret. Noe av sjarmen ligger i det at det ser hjemmesnekret ut. Vi kunne ha byttet det ut, men valgte å ikke gjøre det. Vår aller viktigste oppgave var nemlig å forfatte en god tekst – hvordan forklare dette slik at ingen kunne misforstå de gode hensiktene som lå bak? Vi var fullt klare over hvilken type kritikk som kunne komme hvis vi forklarte oss dårlig.

Teksten ble som følger: «Vi i Riktige Leker ønsker at alle barn skal få julegaver og at alle foreldre skal få gi julegaver, uansett familiens økonomi. Derfor lanserer vi «Fattighuset + Riktige Leker: Gi en gave, gled en familie». Sammen med foreldrene har Fattighuset samlet inn gaveønsker fra barna. Når du besøker butikken, kan du kjøpe en leke fra listen, og vi vil pakke den inn og overlevere den til familien. For hver gave våre kunder kjøper hos oss, spanderer vi en gave til samme verdi, slik at barna får to gaver hver. Sammen gleder vi barn og foreldre som kanskje gruer seg litt til jul. Fattighuset jobber for dem som ikke har så mye, og vi ønsker å støtte dem i dette viktige arbeidet!»

Det ble laget en aktivitetsplan for alle Riktige Lekers kanaler, vi samarbeidet med noen påvirkere og noe presse for å få litt ekstra spredning, og det ble laget materiell til butikken.

Og det ble en kjempesuksess! Facebook-eventet spredde seg til 740 000 mennesker (ja, du leste riktig!) og 21 500 mennesker svarte på arrangementsinvitasjonen. «Fattighuset + Riktige Leker: Gi en gave, gled en familie» vokste seg så mye større enn vi hadde turt å håpe på. De ble nedrent av folk som handlet det mange beskrev som årets viktigste julegave.

Vi oppfylte ønskene til over 550 barn og det kom inn 325 000 kroner på Vipps som skal gå uavkortet til julegaver, mat og lekerom til noen av Oslos fattigste familier.

Det har vært en ære og en glede å få være med på dette arrangementet. Den største delen av jobben har uten tvil ligget hos Riktige Leker. For en jobb de har gjort! Én ting er å komme på en så fantastisk idé, noe helt annet er å faktisk gjennomføre med glans, når det vokser seg så stort! Dette skal bli en årlig juletradisjon hos Riktige Leker og vi gleder oss allerede til neste år.

Har du et godt prosjekt som trenger litt kommunikasjonshjelp? Sjekk ut TurboGirTilbake.

 

2) Moo selger vesker på Facebook livesending

På forsommeren begynte vi å jobbe med det norske veskemerket Moo. Moo er norsk design, håndsydd i eksklusivt skinn i Italia og Argentina. I Moo jobber vi tett med gründer og designer Karianne Sæther som ikke er redd for å by på seg selv og å teste nye ting. Det er alltid en god start 😉

Da vi tok over driften av Moos Facebook-side og de øvrige sosiale mediene til Moo, hadde Karianne allerede en side med mye godt og relevant innhold. De første månedene jobbet vi mye med å gjøre innholdet enda mer engasjerende og personlig. Noe av det vi utfordret Karianne på, var å sende live på Facebook – både fordi det er så personlig det får blitt i sosiale medier, og fordi livesendinger på Facebook får utrolig god spredning.

En onsdag Turbo-Sim satt på Moo sitt lekre showroom i Theresesgate 31C i Oslo, som forøvrig er åpent hver torsdag (!!), kom sendingen med nyhetene Velvet Candy inn. Simone utfordret Karianne på å vise dem frem i en spontan livesending, og Karianne hev seg rundt og tok utfordringen. Og godt er det, for:

Det ble solgt 35 vesker i løpet av 24 timer og resten gikk i løpet av de neste to dagene. Alle 50 veskene forsvant på litt over 48 timer. Slå den!

Karianne Sæther går live på Moo sin Facebook-side
Karianne live på Moo sin Facebook-side

Psssssssssst! Det kommer inn flere Velvet Candy i midten av desember 2017. Denne og andre lekre vesker kan du kjøpe i Moos nettbutikk, og der får Turbo-venner 20 % rabatt ved bruk av koden turbo20.

Lyst til å teste livesending på Facebook? Vi hjelper deg! Kontaktinfoen vår finner du nederst her.

 

3) Ny kunde inn: Lush

Det har vært mange milepæler i Turbo sine fire leveår. Flere av disse kan du lese om på Turbo-bloggen eller ved å bla deg gjennom Turbos portfolio. For Turbo-M var det stort å bli spurt om å jobbe for en av hennes favoritter, nemlig såpeimperiet (og så mye mer) Lush. Lush lager fersk, håndlaget kosmetikk og selger sine produkter i rundt 950 butikker i 49 land. Lush tar et stort sosialt ansvar, tester selvfølgelig ikke på dyr og er et godt eksempel på at man kan tjene gode penger uten å gi beng i planeten vår. I Norge åpnet nylig Lush sin femte butikk og første flaggskipbutikk, Lush Bogstadveien i Bogstadveien 3.

Lush Rowena Bird
Lush-medgründer Rowena Bird gjestet God morgen, Norge og ble intervjuet av VG/Min mote.

Oppdraget fra Lush var å få presseomtale de to dagene Lush-medgründer Rowena Bird var i Oslo. Vi hadde god tid på å planlegge godt, og det gjør det så mye enklere å få til bred og relevant presseomtale. Vi fikk inn Rowena på God morgen, Norge, der hun snakket om den spennende Lush-reisen og lærte seerne å lage en kroppsskrubb med ingredienser fra kjøkkenskapet. Deretter bar det videre til intervju med det grønne bloggkollektivet Grønne Jenter, som er en gjeng med kvinner som inspirerer til en grønnere hverdag. Etter en vegansk lunsj ble det intervju og mer kokkelering med VG/Min mote. Neste dag gjennomførte vi en meget vellykket pressefrokost med en rekke riktige påvirkere og presse. Det ble shop tour med Rowena og butterbear-badebombe-laging med Mia, og alt ble flittig dokumentert i sosiale medier. Moro – og vi gleder oss til videre samarbeid i 2018.

Lush pressefrokost
Bilder fra Lush sin pressefrokost 21. november 2017 på Lush Bogstadveien.

Det ble 1400 ord det gitt – for å si at vi har det skikkelig turbogøy i Turbo om dagen – her har du to norske gründere som smiler bredt. Har du lyst til å leke med oss i 2018? Ta kontakt med oss da vel. Vi har skikkelig, skikkelig lyst til å høre fra deg! (kontaktinfo nederst)

Ha en turbofin dag!

Norske gründere: Tre Turbo Kommunikasjon-jobber vi er litt ekstra stolte av!
Vi blir glade for deling :)

Ved å bruke denne siden aksepterer du bruk av cookies. Mer informasjon

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Ok