Skip to main content
bloggSosiale medier

Påvirkersamarbeid / Influencersamarbeid

Turbojentene møttes i Egmont og hadde i en lengre periode ansvaret for ungdomsporteføljen til Egmont Kids. Det var egentlig slik vi ble tidlig gode på sosiale medier. Vi måtte være der målgruppen vår var, og de var på nett. Gjennom arbeidet med jentebladet og nettsiden Julia fikk vi gleden av å jobbe med bl.a. Voe som var en av Norges første store bloggere.

Hva har skjedd siden den gang? Mye! Bloggerne er blitt til influencere – eller påvirkere som vi insisterer på å kalle dem (når det finnes et norsk ord, så bruk det – men det er en annen historie). Det er kommet maaange flere til. Antall følgere er ikke lenger det viktigste – mikropåvirkerne har masse makt. Og påvirkerne har nå sine egne regler og lover å følge (se Markedsføringsloven) og følges tett opp av Forbrukertilsynet.

Gjort riktig er påvirkersamarbeid en smart, morsom og lærerik måte å nå ut til nye mennesker på!

Her er våre 5 beste tips for vellykket påvirkersamarbeid:

1) Velg påvirker ut fra målgruppe

Hvem er det du ønsker å nå? Vi jobber med påvirkersamarbeid for mange av våre kunder og håndplukker de rette menneskene ut fra hvem kunden ønsker å nå. Samme kunde kan også ha ulike budskap/produkter/tjenester som passer hos forskjellige påvirkere. Vi har aldri vært store tilhengere av å skyte småspurv med kanon, så vi samarbeider ofte med mikropåvirkere eller middels store påvirkere som har litt færre følgere, men til gjengjeld veldig riktig følgere. Kvalitet over kvantitet, folkens!

påvirkersamarbeid altjegkan instagram

Greenfluencer Eli Gundersen er en av våre favorittdamer. Hun er en miljøforkjemper som er opptatt av bærekraft og zero waste. Med andre ord, en perfekt match for vår mest velduftende kunde, @lushnorge som har et hjerte for mennesker, miljø og dyr, og er best i kosmetikkbransjen på å bekjempe overemballering av varer.

2) Gi påvirkeren kreativt spillerom

Husk at det er påvirkeren som eier plattformen sin og som best kjenner sine følgere. La påvirkeren løse oppgaven på sin måte slik at innholdet som skapes passer inn i hens feed. De fleste av oss scroller glatt over reklameinnhold, så la påvirkeren gjøre det til sitt. Dette er aller enklest om du allerede har valgt rett påvirker til påvirkersamarbeid (se punkt 1).

 

instagram påvirkersamarbeid kirsebærhagen lush

Lush passer også helt perfekt inn i universet til herlige, samfunnsengasjerte og fargerike Christina Fraas som driver kontoen @Kirsebærhagen. Her ser vi et eksempel på hvordan Christina har fått kreativ frihet til å løse en Lush-konkurranse på sin helt egen måte. Magisk!

3) Forventningsavklaring

Kommunikasjon … så enkelt og så vanskelig på én gang. Vær tydelige begge veier på hva dere forventer av den andre. Snakk gjennom hvem (målgruppe), hva (innhold), hvor (hvilke kanaler det gjelder), når (hvor lenge), hvorfor (målene) og hvordan (hvordan dere løser eventuelle problemer som kan oppstå underveis). Og så er det viktig å evaluere samarbeidet ut fra disse parameterne.

4) Husk å merke påvirkersamarbeid riktig

Skjult reklame er det ingen av oss som ønsker å drive med, men når det går litt fort i svingene hender det man glemmer å merke innhold riktig. Husk at alt sponset innhold skal merkes. Det gjelder når en påvirker mottar gratis produkter, deltar på arrangementer, arrangerer konkurranser med dine produkter som premier eller får gratis tjenester – selv om hen ikke får betalt i tillegg til produkter. Da skal dette merkes med #annonse eller #reklame, og dette skal komme tydelig frem. Usikker? Sjekk Forbrukertilsynets veiledning for merking av reklame i sosiale medier – eller spør oss!

5) Husk å spre innholdet videre selv også

Bare halve jobben er gjort når påvirkeren har gjort sin del av jobben. Nå må du huske å spre innholdet også i dine kanaler. La andre skryte av deg, og så skryter du av skrytet – ho ho. Og pssst! Husk at om det ikke kommer tydelig nok frem at innlegget er sponset når du deler videre, så kan det være lurt om også du merker postene dine med #annonse eller #reklame når du sprer påvirkerinnhold. Dette er en gråsone som vi har vært i kontakt med Forbrukerrådet om, og svaret er at det er hensiktsmessig for alle at man et tydelig rundt samarbeid.

 

påvirkersamarbeid instagram honningcentralen

Vår erfaring er at de beste påvirkersamarbeidene får man med påvirkere som allerede liker produktet eller tjenesten din. Det var tilfelle med @juliesfoodie som har en fristende matprofil og baker med norsk honning og lønnesirup fra Honningcentralen.

Legg igjen et svar