jobb smart med små midler i sosiale medier brosjyre martine larsen rygh
Fra jeg holdt foredrag i Larvik for noen år siden. Det må ha vært på sommeren 😉

I forrige uke holdt jeg foredrag på Fullt Hus på Gjøvik, på oppdrag fra NKA. Temaet var kommunikasjon i sosiale medier. I salen satt det ledere og mellomledere fra en rekke lokale bedrifter, organisasjoner, offentlige virksomheter og mediebedrifter, mange av dem med masse kompetanse også innenfor sosiale medier. Det var gøy å være tilbake på Gjøvik, der jeg faktisk bodde mine fire første leveår, og å høre Norges triveligste dialekt.

Men selv om jeg skulle “hemat”, så gruet jeg meg før foredraget. Det gjør jeg alltid. Jeg gruer meg før, koser meg underveis og er lettet etterpå. Kjenner du deg igjen?

Ett av nyttårsforsettene mine for 2017 er å stå litt mer i ubehaget for det er som regel i ubehaget man utvikler seg som menneske og fagperson. Dette betyr blant annet at jeg har lyst til å holde flere foredrag i år, nettopp fordi jeg lærer så utrolig mye av det, og fordi jeg mener at jeg har noe å formidle. Det å vite at jeg skal stå på scenen foran en haug med folk i opptil to timer gjør at jeg pusher meg selv til å lese noen ekstra blogger, høre på noen ekstra podcaster, sjekke ut noen nye verktøy og teste litt mer selv. Og så lærer jeg masse av spørsmålene og kommentarene jeg får fra salen.

Dette er mine seks tips for å holde et bedre foredrag – til deg som er ganske ny som foredragsholder:

1. Forbered deg godt.

Noe av det mest ubehagelige jeg vet om, er å stå på en scene og ikke være sikker på hva som kommer på neste slide eller hva det var jeg egentlig mente da jeg skrev akkurat den setningen. Det har skjedd og jeg følte meg bitte liten. Derfor forbereder jeg meg alltid ekstra godt. Jeg sjekker hva oppdragsgiver ønsker, dobbeltsjekker ofte underveis, jeg jobber med hver eneste slide i presentasjonen og skreddersyr den ut fra hvem som kommer på foredraget, jeg lager huskekort og jeg øver både kvelden før og gjerne samme morgen. Når jeg ankommer stedet, tester jeg alltid presentasjonen først og leser over huskekortene mine. Huskekortene mine blir som regel liggende igjen på bordet eller nede i lommen min for jeg kan innholdet mitt så godt, men de er gode å ha hvis det skulle stoppe opp. (Tips: Nummerer huskekortene dine!)

2. Føl deg vel.

Hvis man kun ser på honoraret og regner det ned i timelønn, så er foredrag blant de dårligst betalte jobbene jeg gjør. Men husk folkens, en jobb kan ha stor verdi ut over det man sitter igjen med av kæsj: nye bekjentskaper, ny kunnskap, gode innspill, bedre selvtillit, nye kunder og oppdrag, osv. For å gjøre foredragene enda mindre lønnsomme, pleier jeg å ta turen innom frisøren dagen før og gjerne ha på meg noe nytt. Det gjør noe med selvsikkerheten. (Tips: Ha med en ren skjorte og en deo i vesken hvis du skulle bli litt svett på veien eller som meg, søle kaffe over deg selv fem minutter før du skal på.)

3. Skap et bånd til dem du skal holde foredrag for.

Veldig ofte holder jeg foredrag fra en scene mens jeg egentlig foretrekker å sitte blant dem jeg skal snakke til og med. En opphøyet scene føles noen ganger litt sånn “ovenfra og ned”. Når jeg i tillegg kommer fra Oslo (og om ikke det var ille nok, så kommer jeg fra Oslo vest!) som mange har litt fordommer mot, så hjelper det å finne frem til noe man har felles. I forrige uke var det veldig enkelt – jeg er jo født i byen der jeg holdt foredrag. Andre ganger har jeg hatt suksess med å starte med å fortelle om noe jeg gjorde feil da jeg først begynte med Facebook, bare for å vise at også jeg var en gang en newbie! Selvironi og humor funker bra! (Tips: Er du ikke spesielt morsom, så la noen andre gjøre det for deg – spill av et morsomt klipp.)

4. Husk at det sjelden handler om deg.

Jeg har hatt folk som har sovnet på foredragene mine, folk som har sittet på mobilen hele tiden, folk som har himlet med øynene og folk som har stilt kjipe spørsmål bare for å være … ja, kjipe. Men når jeg ser utover salen så sitter 90 % og følger med, noterer flittig og stiller gode spørsmål. Du kan ikke please alle – noen vil faktisk ikke like deg eller det du snakker om. I tillegg handler det ofte om helt andre ting som ligger utenfor din kontroll. Kanskje han som sovnet har en baby hjemme med kolikk? Kanskje hun som satt med mobilen holder på å by på drømmehuset sitt? Kanskje han som himlet med øynene ble dumpa dagen før. (Tips: Tenk litt over ditt eget kroppsspråk når du selv er publikummer. Kanskje skal du unngå å ha armene i kryss? Husk å smile til foredragsholderen.)

martine larsen rygh

5. Be om tilbakemeldinger.

Nei, vent, mas om tilbakemeldinger. Be om tilbakemeldinger fra salen og fra arrangøren. Be om å få se svarene på undersøkelsen; de fleste arrangører sender ut en markedsundersøkelse i etterkant av et arrangement. Alliér deg gjerne med noen i salen som kan gi deg ærlige tilbakemeldinger. Film foredraget ditt hvis du kan og studer deg selv i etterkant. Dette er veldig lærerikt. Man bli aldri ferdig utlært. (Tips: Snakk med andre som holder foredrag og hør deres tips.)

6. Det er lov å si at du ikke vet.

Heller det enn å finne på et svar eller snakke deg bort. Jeg pleide å grue meg til spørsmålene på slutten. Tenk om jeg fikk et spørsmål jeg ikke kunne svare på? Nå gjør jeg ikke det lenger. Har jeg ikke svar, så sier jeg det rett ut – og så spør jeg om noen i salen vet. Er det ingen som vet, så sjekker jeg det i etterkant og mailer det over sammen med en pdf av presentasjonen jeg holdt. Ingen har svar på alt. (Tips: Øv deg foran speilet på å si – med et smil – “Du, det vet jeg ikke!”)

Lykke til! Og du, har du noen tips til meg?

Turbo-M

Seks tips for å holde et bedre foredrag
Vi blir glade for deling :)

Ved å bruke denne siden aksepterer du bruk av cookies. Mer informasjon

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Ok