bloggKommunikasjonRådgivningSosiale medier

Ta tilbake kundene dine før konkurrentene rapper dem!

Av 30. Juni 2020November 19th, 2020Ingen kommentarer

turbojentene
Det har vært en annerledes vår. Som kommunikasjonsbyrå jobber vi med veldig mange ulike bransjer. Vi har hatt kunder som har solgt vanvittig godt under korona, og vi har hatt kunder som har avlyst festivaler, sommerleir og store kampanjer – og alt der imellom. Det har vært rare tider å være rådgivere i.

Selv om høsten er usikker, er vi i alle fall ute av denne lockdownen. Vi håper du har fulgt vår anbefaling og prioritert å kommunisere litt med kundene og samarbeidspartnerne dine denne våren. Det er nemlig slik at de som kommer ut av dette i litt medvind har et fortrinn.

Invester nå!

Det første som gjerne ryker i nedgangstider er markedsføringsbudsjettet. Det er nemlig det enkleste å kutte. Vi permitterer markedsførerne og tar fra dem budsjettene deres. Men vi i Turbo Kommunikasjon spør oss, er det egentlig det lureste akkurat nå? Nei, mener vi, det er nå må du ut og forsvare posisjonen din i markedet.

Ta tilbake kundene dine!

Nå er tiden inne for å ta tilbake kundene dine – og kanskje få deg noen flere. Og gjør det før konkurrentene rapper dem! Spør deg selv: Hva er det ved mitt produkt som er ekstra nyttig for mine eksisterende og nye kunder akkurat nå? For selv om mye er likt, har vi også endret oss denne våren. Som alltid er det på krysningspunktet mellom kunde og merkevare at vi skal skape innhold, og det skal gjøres fra forbrukers ståsted. Kommunikasjon i sosiale medier handler om «what’s in it for them» – ikke så mye «what’s in it for me»!

turbojentene

Har du noen eksempler?

Selger du antibac og tilbyr levering på døren, så for all del – si fra! Tilbyr du online psykologitjenester og vet at mange har kjent på angst og ensomhet, så virkelig – fortell at du finnes. Har du en super digital tjeneste som vil hjelpe folk å effektivisere hjemmekontoret som mange skal fortsette med etter sommeren, så ville det vært dumt å ikke nevne det nå!

Åpne opp for dialog!

Og så, nesten enda viktigere, åpne opp for dialog. Vi snakker ikke til folk; vi snakker med folk. Og nå, mer enn noen gang, trenger vi å høre fra kundene våre: hva tenker de på, hva føler de, hva gjør de, hva trenger de? Så pass på å invitere til en prat og være tilgjengelig for det!

Hold hodet kaldt og hjertet varmt, og sørg for å tilpasse kommunikasjonen din den nye situasjonen. Og kjemp litt for disse kundene dine!

Og skulle du trenge hjelp med noe av det over, så vet du hvor du finner oss. Vi tar turen til deg eller avtaler et nettmøte når det passer deg!

Lykke til fra turbojentene

Legg igjen et svar